Na začiatku pandémie to vyzeralo so všetkými aerolinkami zle, výsledkom roka 2020 boli miliardové straty. Lufthansa však aj vďaka štátu prežila, dnes dlhy a verí v návrat do normálu.
V máji 2020 podpísala Lufthansa s nemeckou vládou dohodu, ktorá jej umožnila prežiť a vyhnúť sa hroziacemu kolapsu. Spoločnosť výrazne postihol pokles cestovného ruchu v dôsledku pandémie COVID-19 a s tým spojeného zákazu cestovania. Za túto pôžičku vláda získala 20 % akcií Lufthansy, ktoré plánuje predať do konca roka 2023.
Napriek tomu že firma dosiahla v roku 2020 rekordnú stratu vo výške 6,7 miliardy eur, hneď pri zverejnení týchto výsledkov v júni 2021 oznámila, že chce čo najskôr splatiť vládnu pôžičku. Lufthansa pritom ani zďaleka nevyužila celý objem 9 miliárd eur, ktoré mohla v rámci pôžičky čerpať. Reálne si požičala 2,3 miliardy eur. Harry Hohmeister, člen dozornej rady Lufthansy, vtedy vyhlásil: „Kedy a ako sa budeme môcť opäť postaviť na vlastné nohy, závisí aj od toho, ako sa bude vyvíjať pandémia, a teda aj dopyt.“
Lufthansa spláca svoj dlh
19. septembra 2021 spoločnosť Lufthansa oznámila, že vydá nové akcie na splatenie štátnej pomoci. Cena bola stanovená na 3,58 EUR za novú akciu. 13. októbra Lufthansa dokončila navýšenie kapitálu, ktoré sa začalo v septembri, čím sa celkový výnos zvýšil na 2,162 miliardy eur, z čoho 1,5 miliardy eur použilo na splatenie vládneho záchranného balíka.
Cieľové ceny pre cenu akcií Lufthansy sú rôzne. Najnižšiu stanovila spoločnosť Barclays s cieľovou sumou 5,20 eur. Iné spoločnosti však nie sú také pesimistické, pokiaľ ide o cenové očakávania. UBS očakáva nárast ceny akcie na 5,90 eura, Norddeutsche Landesbank (NORD/LB) stanovila 27. septembra cieľovú cenu na 6,50 eura, investičná banka Morgan Stanley zase v júni hovorila o cieľovej cene 8,00 eura a dodnes ju nezmenila. Skupina Goldman Sachs zase vo svojom prieskume z 20. septembra hovorí o cieľovej cene 8,10 eura. Najvyššie očakávania (8,50 eura) má Deutsche Bank.
Generálny riaditeľ Carsten Spohr Lufthansy k situácii vyhlásil: „Sme veľmi vďační za to, že spoločnosť Deutsche Lufthansa AG bola v najťažších časoch stabilizovaná z peňazí z daní. Vďaka tomu sa podarilo zachrániť a do budúcnosti zabezpečiť viac ako 100 000 pracovných miest.“ Zároveň dodal, že vo firme sú čoraz viac presvedčení o pozitívnom vývoji do budúcnosti. „Čoraz viac krajín otvára svoje hranice a dopyt po leteckej doprave, najmä zo strany obchodných cestujúcich, každým dňom rastie.“
Napriek tomu je prostredie pre letecké spoločnosti naďalej náročné. Preto musia všetky aerolinky – vrátane Lufthansy – dôsledne pokračovať v transformácii.
Minimálne ceny leteniek by mohli pomôcť aerolinkám
Na stôl sa vracia agenda minimálnych cien letov, ktorá sa otvorila už hneď úvodom pandémie. Hohmeister hovorí, že súhlasí s nemeckým ministrom financií (a dezignovaným kancelárom) Olafom Scholzom v tom, že je legitímne nastaviť minimálnu cenu letov. „Ak minimálna cena znamená, že letecké spoločnosti musia pokryť svoje náklady a nesmú účtovať fantastické ceny nižšie ako príslušné dane a poplatky, potom je to legitímne.“
Ak sa pozrieme na vývoj ceny akcií Lufthansy, vidíme dlhodobý pokles už od začiatku roka 2018, čiže dlho pred pandémiou. Cena vtedy klesla pod 50-dňový kĺzavý priemer (biela čiara) a neustále klesala. Cena sa aktuálne nachádza v zóne podpory stanovenej v roku 2020 v pásme 5 – 6 eur. Ak by sa však akcie dokázali stabilizovať nad 50-dňovým pohyblivým priemerom, mohli by sme byť svedkami zotavenia ich ceny.
Celá debata | RSS tejto debaty